جعل یکی از جرم‌های عمومی است که انواع مختلفی دارد و مرتکب آن بر اساس نوع جرم صورت گرفته باید مجازات شود. زمانی که حق شما به واسطه یک سند جعلی ضایع می‌شود، یا آنکه کسی به ناحق بر علیه شما ادعای جعل سند می‌کند، جهت استحقاق حقوق خود باید به دادگاه‌های کیفری مراجعه کرده و از فرد مجرم شکایت یا آنکه در برابر دعوای مطروحه بر علیه شما از خود دفاع کنید.

طرح شکایت برای این منظور فرایند ساده‌ای دارد و فقط کافی است که به سامانه ثنا مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنید. منتها اثبات بی‌گناهی و دفاع از خود، یا اثبات جرم جعل صورت گرفته بر علیه شما یک فرایند کاملاً پیچیده و تخصصی است. به همین دلیل در صورتی که از دانش حقوقی کافی برخوردار نباشید، به‌راحتی نمی‌توانید از حقوق خود در برابر فرد مقابلتان دفاع کنید.

 

 

جرم جعل چیست؟

جرم جعل در زمره جرائم اقتصادی قرار دارد و دارای ماهیت کیفری است. این جرم در آغاز یک کلاهبرداری و با نیت خلاف واقعیت نشان دادن یک امر اتفاق می‌افتد و شخص مجرم از طریق ایجاد یک نوشته، امضا و مهر افراد عادی و رسمی در اسناد رسمی و واقعی تغییراتی را به وجود می‌آورد. این جرم به طرق مختلفی نظیر قلم بردن، محو کردن، مقدم و موخر کردن تاریخ سند نسبت به تاریخ صحیح آن و خراش قسمتی از محتوای سند بدون اطلاع صاحب آن صورت می‌گیرد.

 

 

ارکان وقوع جرم جعل

جرم جعل نیز همانند دیگر جرایم سه عنصر اصلی دارد که شامل عنصر مادی، عنصر معنوی و قانونی است. عنصر مادی شامل حالتی است که جرم در قالب یک عمل مادی و فیزیکی صورت گرفته باشد. به‌عنوان مثال اعمالی نظیر ایجاد امضا یا نوشته در یک سند قانونی، خراش قسمتی از متون موجود در سند به منظور ایجاد تغییر در آن، قلم بردن به سند و ناخوانا و یا محو کردن قسمت‌هایی از آن، اضافه کردن چیزی به سند، از بین بردن مهر باطل روی سند و اعتبار بخشیدن به آن از این طریق از جمله مصادیق عنصر مادی این جرم به شمار می‌روند.

عنصر معنوی نیز همان نیت مجرمانه و سوء قصد انجام جعل سند است و تا زمانی که وجود نیت مجرمانه و سوء قصد در حین ایجاد تغییر در اسناد رسمی ثابت نشود، جرم جعل محرز نمی‌شود. منظور از عنصر قانونی جعل سند نیز این است که فعل صورت گرفته از منظر قانون به عنوان جرم تلقی شود.

همانطور که ملاحظه می‌کنید برخلاف تصور شما اثبات وقوع جرم جعل شرایط خاص خود را دارد و تا زمانی که نتوانید ادله محکم و قابل قبولی را برای این منظور ارائه دهید به راحتی نمی‌توانید از حق و حقوق تضعیف شده خود دفاع کنید.

بهترین و موثرترین راهکار در چنین شرایطی درخواست کمک و مشاوره از کارشناسانی است که به صورت حرفه‌ای در این حوزه فعالیت می‌کنند. موسسه هلدینگ آفریقا یکی از موسسات معتبری است که شما می‌توانید برای دفاع از حق و حقوق خود در برابر جرم جعل سند از آن کمک و مشاوره بگیرید.

 

 

مدارک لازم جهت طرح دعوای جعل سند

زمانیکه بر علیه شخص خاصی با اتهام جعل سند شکایت کنید مطابق با مفاد ماده ۲۲۶ قانون آیین دادرسی مدنی، دادگاه به صورت یکجا به ادعاهای شما رسیدگی خواهد کرد. به‌عبارت دیگر هم  جعلی بودن سند و هم صورت گرفتن جرم جعل به صورت همزمان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

منتهی باید بتوانید تمامی اسنادی که ادعای شما را به اثبات می‌رساند را به دادگاه ارائه دهید. به همین دلیل پیشنهاد می‌دهیم برای آنکه بتوانید در جریان دعوا راحت‌تر به حقوق خود برسید از موسسات حقوقی کمک بگیرید. زیرا در این موسسات وکلای بسیار باتجربه و مجربی وجود دارد که به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کنند. از اینرو زمانی اقدام به دریافت مشاوره کرده و یا آنکه که یک فرد شایسته و کاربلد را به وکالت از خود برای پیگیری امور انتخاب ‌کنید، علاوه بر دریافت نتیجه مورد نظر، مراحل نیز با سرعت بیشتری پیگیری خواهد شد و زودتر به نتیجه عادلانه مورد انتظار خود خواهید رسید.

 

مجازات انواع جعل سند

مطابق با قوانین موجود کسانی که با اقدام و سوء نیت مجرمان اقدام به جعل سند می‌کنند مجرم هستند و باید مجازات شوند. همچنین کسانی که با علم به جعلی بودن سند از آن استفاده کرده و از این طریق حق و حقوق شخص یا اشخاص دیگری را پایمال می‌کنند نیز مجرم بوده و مستحق مجازات هستند.

جرم جعل انواع مختلفی دارد و به همین دلیل باید گفت که مهم‌ترین معیار برای تعیین مجازات این جرم نوع جعل است. به عنوان مثال کسانی که اقدام به جعل اسناد رسمی می‌کنند، باید حدود ۶ ماه الی ۲ سال حبس شوند و همچنین تمام خسارات ناشی از جرم صورت گرفته را نیز باید جبران کنند. اگر جرم جعل به‌واسطه کارمندان دولت صورت بگیرد فرد مجرم مستحق اشد مجازات بوده و یک الی ۵ سال حبس خواهد داشت.

 

 

مزیت دریافت مشاوره و راهنمایی برای جرم جعل

جرم جعل از جمله جرایم پیچیده بوده و مصادیق گسترده‌ای دارد. همین عامل موجب شده است که پرونده‌های مرتبط با این جرم از حساسیت بیشتری برخوردار باشند. بنابراین اگر قوانین موجود در این زمینه را نشناسید آنچنان که باید نمی‌توانید برای دفاع از حقوق خود در دادگاه صالح طرح دعوا کنید یا آنکه از خود در مقابل دعوای صورت گرفته برعلیه شما دفاع کنید. در نتیجه امکان بروز مشکل در روند پرونده شما بسیار بالا می‌رود و همچنین امکان دارد در جریان متحمل ضرر و زیان‌های زیادی شوید.

فقط وکلای جعل سند پایه یک دادگستری و کارشناس خبره به دلیل داشتن تسلط کامل بر قوانین مجازات اسلامی و آیین دادرسی معدنی موجود در این زمینه می‌توانند از حقایق و واقعیت‌ها دفاع کنند. به‌عبارت دیگر ادعا و بی‌اعتبار کردن ادعا در بحث جعل سند نیاز به تبحر و تخصص ویژه‌ای دارد و از توان افراد عادی خارج است. کارشناسان خبره فعال در این حوزه با شیوه‌های معجول کردن اسناد، روش‌های اثبات سند جعل شده، نحوه تشخیص اسناد جعل شده و تقلبی و دیگر موارد مشابه کاملا آشنا هستند. بنابراین به‌راحتی می‌توانند از حق و حقوق شما دفاع کنند.

کارشناسان و وکلای حقوقی هر روزه با پرونده‌های مختلفی در این رابطه سر کار دارند و همین عامل سبب شده است که در کنار تخصص و مهارت به تجربه بالایی نیز دست پیدا کرده و با اشکال مختلف وقوع این جرم آشنا شوند.

 

بهترین موسسه حقوقی برای دریافت مشاوره جرم جعل

در حال حاضر موسسات زیادی هستند که می‌توانید برای دریافت خدمات حقوقی به آنها مراجعه کنید. اما مهم‌ترین نکته‌ای که برای دریافت خدمات مطلوب و بی‌نقص باید در نظر بگیرید انتخاب یک موسسه معتبر و خوشنام است. زیرا موسسات معتبر نظیر هلدینگ آفریقا در تیم خود کارشناسان زبده و با تجربه ای را در اختیار دارند. همین عامل شرایطی را فراهم کرده است که از طریق برقراری ارتباط با آنها و دریافت مشاوره کاملاً فنی به‌راحتی بتوانید از حق و حقوق خود در برابر این نوع جرم دفاع کنید.

به این مطلب امتیاز دهید